Witaj użytkowniku niezalgowany!
Zarejestruj się na forum uż dziś - nie będziesz widzieć żadnych reklam! |
Poradnik Karta graficzna- budowa i działanie |
[Poradnik] Karta graficzna- budowa i działanieKarta Graficzna
Jest to karta rozszerzeń montowana w gnieździe magistrali I/O na płycie głównej. Opcjonalnie układ GPU może być zintegrowany z chipsetem płyty głównej, czyli prościej mówiąc karta jest wbudowana w płytę główną.
Budowa i działanie
W każdej karcie graficznej mimo, że różnią się różnymi cechami tzn. wydajnością, jakością wykonania, przeznaczeniem, ceną, zestawem łączy itd ich elementy są takie same:
<ul class="bbc"> [*]procesor graficzny, [*]pamięć podręczna RAM, [*]konwerter cyfrowo- analogowy, [*]złącze magistrali- interfejs systemowy, [*]BIOS, [*]zestaw wyjść. </ul> Większość współczesnych kart graficznych, dodatkowo ma:
<ul class="bbc"> [*]wbudowany akcelator grafiki 3D, [*]oprogramowanie i sterowniki. </ul> Procesor Graficzny
Jest to główny element każdej karty graficznej i od jego możliwości w dużej mierze zależy wydajność całego podsystemu graficznego.
Głównym celem procesora GPU jest obciążenie mikroprocesora komputera od większości obliczeń związanych z przetwarzaniem grafiki 2D i 3D. Dzięki temu zwiększa się wydajność komputera. Najnowsze układy GPU nie są już rozwijane wyłącznie pod kątem gier komputerowych, a pod strumieniowe wideo HD, umożliwiające wykonywanie skomplikowanych obliczeń i pozwalają uzyskać realistyczne efekty graficzne 3D. Rozwój najnowszych układów graficznych jest również stymulowany przez wymagania interfejsów programowalnych API(API korzysta np. DirectX od Microsoft) tworzących pomost między oprogramowaniem multimedialnym, a podsystemem graficznym i muzycznym komputera.
Największymi firmami i liderami na rynku kart graficznych są: NVIDIA, ATI/AMD, Intel, VIA, S3 oraz Matrox.
Pamięć RAM
Do sprawnego działania układu graficznego potrzebna jest także pamięć operacyjna określana potocznie pamięcią RAM. Pamięć RAM w GPU przechowuje aktualnie przetwarzane dane graficzne. Od wielkości RAM zależy np. liczba wyświetlanych kolorów w grafice 2D, a w przypadku 3D- także jakość i rozmiar nanoszonej tekstury. Na wydajność podsystemu graficznego wpływają szerokość i szybkość magistrali, która łączy pamięć RAM karty graficznej z jej układem GPU.
Konwerter cyfrowo- analogowy (RAMDAC)
Karta graficzna generuje sygnał cyfrowy( liczba binarna zakodowana w postaci stanu wysokiego lub niskiego), natomiast monitory kineskopowe CRT wyświetlają obraz, bazując na sygnale analogowym(napięcie elektryczne proporcjonalne do wartości reprezentowanej liczby). W celu umożliwienia współdziałania tych komponentów karta graficzna musi być wyposażona w konwerter zmieniający sygnał cyfrowy na postać analogową. Konwerter RAMDAC zawiera pamięć SRAM służąca do przechowywania mapy kolorów.
Magistrala Rozszerzeń
Magistrala umożliwia komunikację układu graficznego GPU z pozostałymi komponentami komputera, np. mikroprocesora lub pamięcią RAM. Najnowszym rozwiązaniem jest magistrala PCI Express działająca w trybie x16 i umożliwiająca transfer do 16 GB/s. Wcześniej tą funkcję interfejsu graficznego pełniła 32- bitowa magistrala AGP x8 z transferem do 2GB/s, a jeszcze wcześniej- PCI, VESA, MCAA, ISA. Płyta Główna najczęściej posiada jedno złącze magistrali PCI-E x16 służące do wydajnych kart graficznych.
BIOS Karty Graficznej
BIOS umożliwia działanie karty graficznej, zanim zostanie wczytany system , oraz pozwala na wykonywanie instrukcji karty przez oprogramowanie systemowe.
Zestaw Wyjść
Dzięki zestawom wyjść w karcie graficznej mamy możliwość podłączenia za pomocą okablowania urządzeń typu monitor, telewizor, czy zrzutnik multimedialny.
Najczęściej spotykane wyjścia:
<ul class="bbc"> [*]DU-SUB (VGA)- złącze w kształcie wielkiej litery "D" służące do podłączenia monitorów wykorzystujących sygnał analogowy. [*]DVI- standard umożliwiający podłączenie karty graficznej do monitora lub innego urządzenia multimedialnego. [*]TV- Out- znany też jako S- Video, zazwyczaj służący do podłączenia telewizora kineskopowego CRT do karty. [*]HDMI- multimediakny interfejs wysokiej roździelczości, który wysyła dźwięk i obraz w HD. [*]Display Port- przeznaczony do podłączenia zestawów komputerowych z monitorami lub cyfrowymi telewizorami, wyświetlaczami, czy całymi zestawami kina domowego. </ul> Poradnik by @majtol12 dla Good-Games.pl
Pomoc z "Kwalifikacja E.12 Montaż i eksploatacja komputerów osobistych oraz urządzeń pereferyjnych" wyd. Helion.
Test Moderator Metin2- 17.03.2012r | Moderator Działu Metin2- 04.04.2012 | Moderator Globalny- 20.06.2012r. |
« Starszy wątek | Nowszy wątek »
|
Podobne wątki | |||||
04.05.2013 11:33
Ostatni post: DarkPhysX |
|||||
Karta graficzna GT520 2GB MSI GeForce GT520 2GB DDR3 HDMI DX11 BOX
Started by MyManiek555
5 Replies - 349 Views
09.07.2012 21:26
Ostatni post: Siwy |
|||||
23.04.2012 19:52
Ostatni post: Kleas |
|||||
29.03.2012 01:23
Ostatni post: Siwy |
|||||
18.03.2012 22:06
Ostatni post: Emperor |
Użytkownicy przeglądający ten wątek: |
1 gości |